استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
سرخط خبرها

اورژانس کشور به کمک اورژانس مشهد می‌آید | گرمازدگی در کمین زائران پیاده اربعین و دهه آخر صفر

  • کد خبر: ۱۸۰۴۶۴
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
اورژانس کشور به کمک اورژانس مشهد می‌آید | گرمازدگی در کمین زائران پیاده اربعین و دهه آخر صفر
همایش بین المللی سلامت و بحران در جمعیت‌های انبوه دهه آخر صفر با حضور جمعی از کارشناسان سلامت و درمان در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، همایش بین‌المللی سلامت و بحران در جمعیت‌های انبوه دهه آخر صفر با هدف بررسی، پایش و ارزیابی خطرات احتمالی این ایام با حضور جمعی از مدیران حوزه بهداشت و درمان، مهمانانی از کشور‌های عراق، عربستان، هندوستان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

در این همایش، دکتر ایوب توکلیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سخنانی با اشاره به مدیریت صحیح تجمعات انبوه در جهان کنونی گفت: پیشتر، تجمعات انبوه به شکلی سنتی و صرفا مبتنی بر باور‌های مذهبی، ملی، هیجانی و... برگزار می‌شد و امروز لزوم نگاه علمی و عملی به چنین فرایندی برای همگان اثبات شده است.

وی ادامه داد: تمامی پیش بینی ها از جمله پیش بینی‌های درمانی و بهداشتی برای تجعمات انبوه باید تبیین شود؛ زیرا امروزه حضور میلیون‌ها زائر در پیاده روی اربعین یا پیاده روی ۲۸ صفر به مقصد مشهد و حتی اجتماعی میلیونی در حرم مطهر رضوی برای شهادت امام رضا(ع)، مسئله‌ای نیست که بدون تبیین اهداف و برنامه‌ریزی‌های منسجم از آن عبور کنیم.

مراسم مذهبی سهم ۶۵ درصدی آسیب‌های حاصل از تجمع‌های انبوه

جانشین شهردار تهران و رئیس مرکز بحران شهرداری تهران به عنوان نخستین سخنران این همایش علمی ضمن اشاره به تجمعات انبوه و مهم سراسر جهان عنوان کرد: تجمعات انبوه منحصر به رویداد‌هایی همانند اربعین و اقدامات و خدمات ما نیست و در سراسر جهان نمونه‌های متعددی از آن وجود دارد.

علی نصیری در ادامه گفت: مراسم «کوم میلا» در هندوستان با جمعیت ۷۰ میلیون نفر، مناسک حج با جمعیت ۴ میلیون نفر، پیاده‌روی اربعین با ۲۰ میلیون نفر، آیین نوروز در روستای «هشمیز» کردستان با حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت و... از مهم‌ترین و متداول‌ترین تجمعات انبوه با ریشه‌های مذهبی و ملی در ایران و کشور‌های اطراف ماست که برخی به شکل سالانه و متمرکز در حرکت جمعیت و برخی هم به صورت رویداد با جمعیت متغیر برگزار می‌شود.

گرمازدگی در کمین زائران پیاده اربعین و دهه آخر صفر

وی اضافه کرد: با این حال باید به برنامه‌های دهه آخر صفر اشاره و عنوان کنیم از اربعین امسال تا ۱۲ سال آینده، خطر گرمازدگی و گرمایش بی سابقه، این تجمع انبوه را جدا تهدید می‌کند و همه می‌دانیم گرمازدگی می‌تواند منجر به مرگ افراد شود و مدیریت بحران ما بسیار ضروری است.

نصیری با بیان اینکه ۶۵ درصد از آسیب‌های حاصل از تجمعات انبوه به مراسم‌ مذهبی باز می‌گردد خاطرنشان کرد: حادثه مهمی مانند «مِنا» نشان دهنده این موضوع است که اگر تجمعات به درستی مدیریت نشود، چه فاجعه‌ای به بار خواهد آورد. همچنین رویداد حماسی تشییع پیکر شهید سلیمانی در کرمان به همین علت (ناکارآمدی در مدیریت)، تبدیل به خاطره‌ای تلخ برای علاقه‌مندان به این سردار شهید شد و باید بیش از پیش به مسائل کلیدی در تجمعات ورود کنیم.

وی در پایان از بانیان برنامه‌های مهم و با جمعیت انبوه درخواست کرد با جانمایی صحیح مواکب، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات هم‌زمان با حفظ و ارتقای سطح سلامت و ایمنی افراد و همچنین تقویت و توسعه هماهنگی و همکاری درون و برون بخشی، زمینه برپایی تجمعات انبوه به شکل ایمن را فراهم آورند.

اورژانس کشور در دهه پایانی صفر به کمک اورژانس مشهد می‌آید

رئیس سازمان اورژانس کشور در همایش بین المللی سلامت و بحران در جمعیت‌های انبوه دهه آخر صفر با اشاره به شرایط بهداشتی و درمانی برخی کشور‌های همجوار با ایران گفت: با اینکه بسیاری از بیماری‌ها در کشور ما ریشه کن شده است، اما همان بیماری‌ها در برخی کشور‌های نوار شرقی مرز‌های ما وجود دارد و ورود اتباع آنان به کشور، بدون پایش و بررسی وضعیت سلامتی آن‌ها منجر به فاجعه‌ای بزرگ خواهد شد.

دکتر جعفر میعادفر اضافه کرد: سال گذشته و در مقطعی، بیماری سرخک در کشور اپیدمی شد و علت آن شیوع این بیماری واگیردار از طریق ورود اتباع به کشور ما بود و از همین رو نظارت‌های جدی و سختگیرانه برای مدیریت جمعیت‌های انبوه واقعا لازم است.

وی اضافه کرد: در مناسبت مهم پیش‌رو گرما و تغذیه دو رکن اصلی مدیریت بحران است که باید از سوی متولیان امر به درستی رعایت شود. شما قطعا در هوای ۶۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصدی عراق، اذیت خواهید شد و مواکبی که غذای گرم تهیه می‌کنند باید بدانند طبخ و توزیع بهداشتی این خوراکی‌ها چقدر می‌تواند مهم باشد؛ لذا توصیه ما در اورژانس، حفظ سلامت در زنجیره غذایی است.

گرمازدگی در کمین زائران پیاده اربعین و دهه آخر صفر

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به مدیریت سلامت جمعیت انبوه مردم در رویداد بین المللی پیاده‌روی اربعین خاطرنشان کرد: دوحادثه مهم به عنوان تجربه عدم مدیریت صحیح در پیاده روی اربعین دو سال قبل داریم؛ در سال ۱۴۰۰ و هنگام محدودیت‌های کرونا، مرز بسته شد و برخی از هم‌وطنان نتوانستند به عراق وارد شوند. با این حال، ازدحام ناگهانی و بدون برنامه سبب فوت ۵ نفر و مصدومیت و تنگی نفس ۱۵۰ زائر در اجتماع ۳۰ هزار نفری پشت مرز شد و سال گذشته نیز با بستن ناگهانی مرز از سوی عراق، همکاران ما فقط ۱۰۰۰ نفر را با حال بد و تنگی نفس به عقب کشیدند تا آسیب بیشتری نبینند.

میعادفر همچنین با اشاره به پیاده روی ویژه ایام شهادت امام رضا(ع) گفت: هم پیاده روی به سمت مشهد و هم حضور زائران در مشهد با توجه به دسترسی بیشتر به این شهر و پیش بینی ازدحام جمعیت سبب شده است تا امسال و پس از برنامه پیاده روی اربعین، سازمان اورژانس کشور به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیاید تا در راستای مدیریت جمعیت‌های انبوه در کنار همکارانمان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->